Budgettips want december is al duur genoeg

Op budget in december

Hoe kan je koolhydraatarm eten en toch op de kleintjes letten? De decembermaand is al duur genoeg. Ofwel: verantwoord boodschappen doen met weinig geld als je koolhydraatarm eet.

Overigens spreken we wel van de Feestmaand maar eigenlijk komt het neer op 4-5 Feestdagen, zeker niet een hele maand. Het is niet nodig om de hele maand in luxe te eten.

Commercie en marketing

Wat mij betreft kan verantwoord en niet te duur eten prima samen gaan. Koolhydraatarm eten hoeft niet duur te zijn. De reclame laat je geloven dat je een heleboel aankopen moet doen om een gezellige maand te hebben. Maar pas op, dat is marketing. Daar hoef je niet aan toe te geven.

Het is ook marketing om zoetigheden extra goedkoop aan te bieden. Maar koolhydraatarme voeding vraagt juist niet om al die zoetigheid. Wel goedkoop misschien maar onnodig. Gevulde dingen met spijs zijn suikerbommen. Eén pepernoot valt mee in hoeveelheid suiker maar ze zitten altijd in een hele zak….. Koop het gewoon niet. Dat spaart  geld uit.

Tips

Alternatieven voor zoetigheid kunnen zijn slagroom bv in de koffie (ja dat mag), mini roomsoesjes, mini Bros puur of een stukje zwarte chocolade. De combinatie van een beetje suiker met vet zorgt ervoor dat je geen suikerpiek krijgt. Daarom zou ik oppassen met fruit: dat geeft snelle suikerpieken. Eet liever groenten voor je vitaminen, mineralen en vezels. Maar je hoeft niet te overdrijven met groenten, hou het op iets van 300 gram. Dat is wel 100 gram meer dan aanbevolen maar dat is ter compensatie van fruit wat soms ook duur is.

Groenten moest je toch al kopen dus dat blijft netto hetzelfde. Voor het vlees kan je bijvoorbeeld denken aan een rollade. Maar vegetarisch kan natuurlijk ook. Dat is dan niet duurder dan anders.

Wat je ook niet meer koopt, ook al is het goedkoop, zijn (zilvervlies) rijst, (volkoren/spelt) pasta, pizza  en couscous. Hier zitten zeer veel koolhydraten in. Dit vervang je door de 100 gram extra groente zoals bloemkool- of broccolirijst, courgette- of wortelspaghetti. De grootste besparing is dat je hierdoor beter verzadigd bent en niet snel na het avondeten wéér hongerig voelt. Minder snaaien dus!

Minder eten en zelfs vasten

Hou het dus vooral hartig, dan eet je uiteindelijk minder wat altijd goedkoper is.  En vasten helpt zeer als het om besparen gaat. Sinds ik zelf meer aan vasten doe, heb ik ook een veel legere koelkast valt me op. Je gaat dan in de uren dat je wel eet, vanzelf ook minder eten. Een mooie bijkomstigheid.

Stel je ontbijt maar eens uit vooral als je toch geen honger hebt ‘s morgens. Wat bij heel veel mensen het geval blijkt te zijn. De diabetesmedicijnen kunnen dan in overleg met je arts verminderen  waardoor je ook minder hongerig zult zijn of ze kunnen ook iets later ingenomen worden. De andere medicijnen neem je gewoon met water in of een paar hapjes volle yoghurt naturel.

Wat een koolhydraatarme leefstijl wel duur kan maken is als je dieetproducten koopt. Een veel gebruikt product is koolhydraatarm brood. Dat is wel duurder maar je eet er geen 6 sneetjes per dag van, hoogstens 2 of 3.  Dat scheelt weer. Je zou overigens zelfs een cracker kunnen nemen, die zijn ook veel goedkoper en hebben tussen de 5 en 7 gr KH. Ook gekookte / gebakken eieren is geen probleem.

Ga voor kwaliteit

Wat het mogelijk ook duurder maakt is goede olie of boter die ongeraffineerd is. Geurende kokosolie (kokosolie mag niet ontgeurd zijn dan is het geraffineerd) en echte roomboter of geklaarde boter. Koudgeperste olijfolie (niet om in te bakken maar als dressing over salade). En je vlees dat liefst biologisch moet zijn. Maar geen grote hoeveelheden. Je kunt ook vlees bakken in het vet van uitgebakken spekjes. De spekjes kunnen dan bij de groente. Dat komt neer op de ouderwetse reuzel waar onze voorouders gezond oud mee geworden zijn.

Hier vind je dit artikel op de website Voluit leven met diabetes