Diabetes en hartproblemen

Koolhydraten en vetten, zo combineer je diabetes en hartfalen

Nu ik inmiddels een paar keer een blog geschreven heb voor Voluit leven met diabetes, beginnen de eerste vragen binnen te stromen. Het zijn interessante vragen die ik het liefst allemaal zou beantwoorden. We denken na over een oplossing hiervoor.

De eerste vraag die ik nu graag wil beantwoorden gaat over hoe je de voeding combineert als je diabetes type 2 hebt en hartfalen. Want wat goed is voor het één zou slecht kunnen zijn voor het ander.  Voor diabetes wil je laag in koolhydraten eten om je bloedsuikers laag te houden.  Als je er dan ook nog vet bij eet dan krijg je nog minder een suikerpiek. Vet vertraagd namelijk de opname van suiker.  Maar vanwege hartfalen zou je misschien liever geen vet willen eten. Dat maakt het natuurlijk erg complex.

Laat ik beginnen met te zeggen dat echte, natuurlijke voeding altijd goed is. Daarmee bedoel ik dat als je natuurlijk eet, het voor elke aandoening goed is. Ook verzadigd vet blijkt goed te zijn en geen hart- en vaatziekten te veroorzaken. Er is één voorwaarde en dat is dat het vet ongeraffineerd moet zijn, onbewerkt. Geraffineerd vet is bewerkt met chemische middelen.

Onbewerkt vet is altijd gezond

Roomboter kan gemaakt worden zonder chemische producten, dat geldt ook voor olijfolie en kokosolie. Als je olijven en kokos koud perst, komt er olie uit. Dat is onbewerkt. Maar hoe zit het met zonnebloemolie, sojaolie of palmolie? Dat kan alleen gemaakt worden als je er een soort wasbenzine, hexaan, aan toevoegt. Dat is een chemisch oplosmiddel zoals wasbenzine! Dat wil je toch niet eten? Een geraffineerd vet is dus een olie of vet dat in de voedingsmiddelenindustrie ontstaat met behulp van chemische middelen.

Dus die zonnebloemolie ziet er gezellig uit op het etiket maar gezond is het niet. Dat geldt ook voor smeerbare roomboter, ontgeurde kokosolie, (vloeibaar) bak&braad en cholesterol verlagende boter.

Wat dan wel? Echte roomboter, geklaarde boter, geurende kokosolie, olijfolie, reusel en ossenwit. Hoe bak je dan je vlees? Hoor ik je vragen. Zelf bak ik eerst wat spekjes uit en in dat vet bak ik mijn vlees. De spekjes gaan over de groente, heerlijk! Als ik eieren bak blijven de spekjes er gewoon in natuurlijk! Groente wok ik altijd in kokosolie.

Mijn voorlaatste boek heet: Afvallen met de wet van Harriet. De wet van Harriet is: let op koolhydraten, niet op vet. Waarom juist koolhydraten omzetten in lichaamsvet schreef ik in het vorige blog.

Wetenschap: PURE

En dan is er het wetenschappelijke onderzoek dat twee jaar geleden werd gepubliceerd: de PURE-studie. Deze 18-landen-studie verscheen in The Lancet. De conclusie was: als je meer vet eet dan leef je langer, als je meer koolhydraten eet dan leef je korter. Daarbij maakt het eten van verzadigd vet geen verschil!

Dit is 180 graden anders dan de conclusie van het bekritiseerde onderzoek uit 1950 dat vet slecht zou zijn. Vetten zijn voor het lichaam essentieel, samen met eiwit. Koolhydraten zijn niet essentieel voor het lichaam omdat het lichaam zelf glucose kan aanmaken.

LCHF

Mijn advies is, als je diabetes hebt en een hartaandoening: eet laag in koolhydraten en hoog in onbewerkt vet. Dat staat nu bekend als LCHF (low carb high fat) ofwel: low carb healthy food.

Goed te combineren dus !

Hier vind dit blog op de website van Voluit leven met diabetes.