Verlaag je leptine binnen een dag zonder supplementen met het leptinedieet

 

Eieren passen in het leptinedieet

Inhoud:

De relatie tussen Covid 19, leptine en overgewicht.

Wat is leptine?

Leptine en ernstigere symptomen bij Covid 19.

Wat krijgen mensen op de IC te eten?

Dit zijn symptomen van een verhoogd leptine.

Het leptinedieet: 7 tips die je leptine verlagen en je weerstand een boost geven.

 

De relatie tussen Covid 19, leptine en overgewicht.

Er blijkt een relatie te zijn tussen het leptine gehalte in je bloed en mensen met Covid 19 op de IC.

99% van de mensen die nu op de IC liggen door Corona, hebben volgens dokter Peter van der Voort, overgewicht en ook een te hoog leptine gehalte. Dit heeft hij recentelijk onderzocht. Mocht je klachten krijgen van Corona, wat ik natuurlijk niet hoop, dan zou je mogelijk mildere klachten kunnen krijgen als je een laag leptine gehalte hebt.

Van der Voort gaf daarbij de tip voor een voedingssupplement: Resveratrol. Klopt dit, gaat dit relatief goedkope middel helpen om je leptine te verlagen en je immuunsysteem een boost te geven zodat Covid 19 minder symptomen geeft? Of zou het ook met voeding kunnen?

Hoe gemakkelijk zou het zijn als er een pilletje bestaat, een voedingssupplement, dat je  leptine verlaagd? Je weerstand zou dan een boost krijgen waardoor symptomen van Covid 19 minder heftig verlopen.

Helaas bestaat er geen quick fix met medicijnen of supplementen om je leptine snel te laten dalen. Dit zegt ‘leptine-expert’ dokter Ron Rosedale. Het allerbelangrijkste blijft verandering van leefstijl. Wat het allerbeste helpt, en zelfs snel kan helpen, is je leefstijl en met name je dieet veranderen. Zo meteen geef ik je 7 tips voor toepassing van het leptinedieet.

Wat is leptine?

Leptine is een hormoon. Het is je verzadigingshormoon dat wordt aangemaakt door vetcellen. Hoe meer vetcellen, hoe meer leptine-aanmaak. Maar als je leptine erg hoog wordt dan wordt je lichaam er resistent voor. De letpinereceptoren, daar waar leptine zijn werk moet doen, raken minder alert. De vetcellen maken daardoor steeds meer leptine aan en je voelt je steeds minder verzadigd. Met andere woorden: je krijgt steeds meer hongergevoel ondanks dat je toch zeker voldoende eet. Nu is het geen kwestie meer van wilskracht. De fysiologie heeft de overhand genomen: je bent leptineresistent geworden.

Leptine draagt bij aan ernstigere symptomen bij Covid 19.

Niet alleen de hoeveelheid vet heeft invloed op de hoeveelheid leptine in je lichaam. Nog meer invloed heeft voeding. Zelfs als je hoeveelheid vet onveranderd blijft, verlaagt je leptine snel als je je voeding verandert. Verander je voeding en je leptine gehalte halveert binnen 1 dag. Dat dit noodzakelijk is bewijst het onderzoek van dokter van der Voort. Goed om te weten dat leptine zelf en ook suiker je immuunsysteem verlagen.

Wat krijgen mensen op de IC te eten?

Het ironische is dat patiënten die nu op de IC liggen hoogstwaarschijnlijk voeding krijgen die precies het verkeerde doet. Vermoedelijk hebben ze een glucose-infuus en krijgen ze sondevoeding met fructosestroop op basis van plantaardige olie. Waarschijnlijk is er niets te bedenken wat meer leptine verhogend werkt dan deze ‘voeding’. Ook een voortdurend toedienen van suiker is erg nadelig.

Het is nog beter om te vasten want fructose is een zeer snelle suiker die om veel insuline vraagt. Het werkt leververvetting zeer in de hand. Niet alleen het vet in de lever maar ook je buikvet groeit en je wordt zwaarder. Insuline en leptine zijn beide ‘opslaghormonen’. Ze bouwen lichaamsvet op uit suiker (glucose en fructose). Insuline en leptine reguleren vetverbranding en vetopslag. Vandaar ook dat leptineresistentie en insulineresistentie dicht bij elkaar liggen en dezelfde oplossing vragen.

Een laag leptine is belangrijk voor een goed werkend immuunsysteem, leptine en suiker werken als cytokines en dragen bij aan de cytokine-storm waar erg zieke Corona patiënten mee te kampen hebben. Geraffineerde voeding, draagt bij aan inflammatie (ontstekingsreacties) die wordt veroorzaakt door cytokines. De meeste plantaardige oliën zijn geraffineerd en dus zeer bewerkt. Zonnebloemolie, rijst olie, soja olie en palmolie zijn hier voorbeelden van.

Dit zijn symptomen van een verhoogd leptine.

Hoe kan je zelf weten of jij ook een verhoogd leptine hebt? De kans is erg groot dat dit bij jou verhoogd is als je overgewicht hebt, met name rond de buikstreek. Een symptoom is als je het ontbijt niet uit kunt stellen tot de lunch.  Een ander symptoom is als je later op de dag een voedselcraving krijgt. De symptomen van een insulineresistentie en een leptineresistentie liggen erg dicht bij elkaar en zijn beide met dezelfde oplossingen te behandelen.

Het leptinedieet: 7 tips die je leptine verlagen en je weerstand een boost geven.

Je voeding veranderen is de snelste en meest duurzame oplossing. Uitgangspunt is dat vet je eerste bron van energie is en niet suiker.  Vetverbranding is de meest duurzame energiestand voor ons lichaam.  Je kunt dit doen aan de hand van de volgende 6 tips om je leptine snel te laten dalen.

  1. Houd je aan een gezonde lifestyle met echte voeding en onbewerkte producten.
  2. Eet niet meer na het avondeten. Dan vast je tot het ontbijt zodat je ongeveer 12 uur niet meer eet. Dit zorgt voor ‘nightrepair’ in je lichaam omdat je dan in vetverbranding bent. Het lichaam kan dan onder andere trglyceriden ‘opruimen’.
  3. Eet 3 maaltijden per dag en neem geen snacks. Snacken bevordert leptineresistentie.
  4. Eet geen grote maaltijden en eet langzaam. Eet zoals zoals de Fransen. Neem er de tijd voor en stop direct als je vol zit. Ga niet door met eten als je al vol zit. Ga niet voor kwantiteit maar kwaliteit.
  5. Zorg altijd dat er eiwitten in je ontbijt zit. Een broodje met jam en sap heeft zo goed als nul eiwit. Het heeft juist veel koolhydraten, dat geeft snel weer een hongergevoel of zelfs voedselcravings. Ook vertragen koolhydraten je metabolisme. Eiwitten verhogen juist je basaalmetabolisme en hebben een hogere verzadiging.
  6. Eet weinig koolhydraten. Verlaag je koolhydraat-inname fors en je leptine gehalte halveert nog dezelfde dag. Bijkomend voordeel is dat ook je insuline gehalte daalt maar dat duurt een paar dagen. Wat je op een dag eet beïnvloed direct de afgifte van leptine door vetcellen. Het behandelen van leptineresistentie en insulineresistentie werkt via dezelfde mechanismen. Een gezonde koolhydraatarme leefstijl is de sleutel.
  7. Eet veel eieren, dat is superfood. Eieren zorgen voor een hoger cholesterol wat juist hard nodig is. LDL-cholesterol helpt om infecties te overwinnen. Bij een infectie zijn veel witte bloedcellen nodig om de ziektekiem te vernietigen. Elke gezonde cel heeft cholesterol nodig om in de celwand in te bouwen. Geen cholesterol: geen leven. Cholesterol is noodzakelijk voor gezonde, goed functionerende lichaamscellen. Bovendien hebben eieren nagenoeg geen koolhydraten. Ze bevatten naast veel cholesterol ook nog andere voedingsstoffen en zijn daarom erg voedzaam.

Bekijk het interview van Fatemperor met dokter Ron Rosedale over leptine