Als afvallen stagneert, voorkom zo de spaarstand

Als afvallen stagneert wees dan alert op de spaarstand, de instinker van vetbeperkt

Je hoort het vaker, zorg dat je geen langzame stofwisseling krijgt. Je lichaam is dan in de spaarstand gekomen. In de spaarstand val je helemaal niet meer af.

Als je probeert je overgewicht kwijt te raken door te lijnen val je eerst altijd wel een paar kilo af. Je let goed op minder vet en dan stagneert het. Wat je ook probeert, je krijgt er geen gram meer af. Sterker nog, je kunt zelfs weer aankomen!

Als oplossing wordt aangedragen om meer brood of meer calorieën te gaan eten. Helaas zijn beide dieetadviezen fout en werken ze zelfs averechts. Ze bevorderen de spaarstand! Maar wat dan?

De spaarstand en de ruststofwisseling, hoe zit dit?

Met de spaarstand wordt bedoeld dat je ruststofwisseling verlaagd is. Met de ruststofwisseling wordt bedoeld de hoeveelheid calorieën die je verbruikt als je in rust bent. Dus zonder beweging. Puur en alleen het energie verbruik door je ademhaling, op temperatuur blijven, de hartslag en alle andere noodzakelijke lichaamsfuncties. De ruststofwisseling wordt ook wel basaal metabolisme genoemd. Of in het Engels Basal Metabolic Rate en afgekort tot BMR.

Voor vrouwen is dat circa 2000 calorieën en voor mannen 2500 calorieën per dag. Maar het kan per persoon wisselen en met het vorderen van de leeftijd gaat de ruststofwisseling sowieso omlaag.

Ruststofwisseling is een grootverbruiker van energie

Als je nagaat dat een verbruik van 2000-25000 calorieën best veel is, zie dat met sporten nog maar eens te halen, dan weet je dat een goede ruststofwisseling super belangrijk is.

De voeding heeft hierop zeer veel invloed. Dat betekent dat een goede voeding van groter belang is, om op de juiste manier af te vallen, dan sporten.

Je kunt sporten en toch niet afvallen of zelfs aankomen

Waarmee ik niet wil zeggen dat bewegen niet nodig is, zeker niet. Voor conditie en opbouwen van bot- en spiermassa, is bewegen en sporten nog steeds van belang. Maar om af te vallen kan je er minder van verwachten dan over het algemeen gezegd wordt.

Sterker nog, je kunt sporten en totaal niet afvallen of zelfs aankomen. Hoe frustrerend is dat? Ook dit heeft te maken met de voeding die gebruikt wordt. Blijf je veel koolhydraten eten (omdat het zulke ‘goede’ brandstoffen zijn) dan blijft je lichaamsvoorraad onaangetast. Of er kan zelfs glucose worden omgezet in nog meer lichaamsvet, omdat dat de functie van insuline is als opslaghormoon.

Insuline is opslaghormoon

Het lichaam kan 2 dingen met energie: energie opslaan en energie (uit voorraad) verbruiken.

Afvallen betekent dat het lichaam de energie uit voorraad verbruikt. Maar dit kan gemakkelijk geblokkeerd worden. Dat gebeurt als het opslaghormoon insuline verhoogt is in het lichaam. Dit hormoon is verhoogt als koolhydraten gegeten worden.

De instinker van calorie-arm door vooral minder vet te eten

En nu komt de grootste instinker van een dieet met minder calorieën. Als je minder calorieën gaat eten dan kies je voor magere producten en alles light. Helaas bevatten magere en light producten zonder vet, meestal meer koolhydraten. Denk maar aan magere vruchtenyoghurt. Of je gaat producten eten waar helemaal geen vet in zit zoals eierkoeken. Echter, dit soort producten bevatten altijd veel koolhydraten. Per eierkoek krijg je 20 gram koolhydraten binnen, dat is vergelijkbaar met 4 klontjes suiker!

Zo ontstaat de spaarstand

Oké, je gaat je calorie-inname verlagen naar bv 1500 kcal. Maar je doet dat door minder vet te eten waardoor je juist wel koolhydraten blijft eten. Dat stimuleert de aanmaak van insuline, wat er op zijn beurt voor zorgt dat je niet bij de energie uit voorraad kunt. Dan kom je dus 500 kcal te kort! Het lichaam ziet geen andere optie om aan meer energie te komen voor de ruststofwisseling en heeft als oplossing om dan maar de ruststofwisseling te verlagen. Voilá, het kwaad is geschied.

Zo voorkom je de spaarstand

Om niet in de instinker van de verlaagde ruststofwisseling te trappen is een andere voeding nodig.

  1. Verlaag de koolhydraten zo ver als kan
  2. Verlaag de calorieën

Deze volgorde is essentieel! Let als eerste op koolhydraten. Het is het allerbelangrijkste dat je het hormoon insuline zo laag mogelijk houdt en zeker niet stimuleert door koolhydraten te eten.  Dat betekent dat je volle en onbewerkte producten eet. Volle yoghurt naturel is minder bewerkt dan magere.

Dat geldt bv ook voor volle smeerkaas. Maar ook voor alle koeken en zogenaamde ‘verantwoorde’ tussendoortjes die boordevol koolhydraten zitten. Ook al zit er geen grammetje vet in. Precies verkeerd.

Vervolgens is het wel van belang om minder te gaan eten zodat in 2e instantie, de calorieën lager worden. Maar de grap is dat als je minder koolhydraten eet, je hongergevoel verdwijnt. Het wordt veroorzaakt door insuline! Met minder hongergevoel is minder eten ook gemakkelijker.

Zo kom je uit de spaarstand

Dit is wel een lastiger verhaal maar het kan. Je kunt de ruststofwisseling weer hoger krijgen. Maar als die echt ver verlaagd is, er zijn gevallen bekend dat het verlaagd is naar 400 kcal, dan duurt het wel een paar maanden. Vooral door vasten, intermittent fasting (IF) verhoogt je ruststofwisseling.

Dit zal je vreemd in de oren klinken: vasten verhoogt je stofwisseling. De meesten zullen het idee hebben dat vasten je stofwisseling verlaagt. Dit is dus een misverstand. Het kan wel gebeuren met starvation fasting dat een hongerstaking of een eetstoornis als anorexia ontstaat. Maar intermittent fasting is echt iets heel anders. Dit kan je stofwisseling juist verbeteren en chronische aandoeningen die veroorzaakt worden door overgewicht helpen om te keren.

 

Zie hier mijn video over de spaarstand